Om STIF Turn og Gymnastikk

STIFs turngruppe er en av foreningens eldste grupper.

Vi tilbyr aktiviteter for barn, ungdom og voksne. Det er seks konkurransegrener som hører til NGTF: turn menn, turn kvinner, rytmisk gymnastikk, troppsgymnastikk, trampoline og gymhjul.

For tiden tilbyr STIF turngruppe konkurranseturnpartier for turn kvinner og turn menn, og vi tilbyr mosjon for medlemmer i alle aldre.

Vi har som mål å legge et godt grunnlag for spennende og spenstige aktiviteter som gir livslang mestringsglede.

Turn er en idrett som omfatter ulike øvelser, der flere bygger på øvelser brukt i antikkens Hellas. Blant dagens turnapparater kan for eksempel bøylehesten føres direkte tilbake til klassisk tid da det var tørrtreningsapparat for voltigering. Ringer (romerringer) skal stamme fra romertiden.

Konkurranseturn i dag har seks øvelser for menn og fire øvelser for kvinner (se under).  Turn er den første idretten som ble organisert i et eget forbund i Norge.

Turn har vært OL-øvelse siden de moderne lekene ble arrangert første gang i 1896.

Turnøvelser for menn

•  Frittstående